EuroSafety- ja Työhyvinvointi-messut toivat turvallisuuden ja työhyvinvoinnin ammattilaiset yhteen – kävijämäärä kasvoi lähes 20 %

Tiedote  13.09.2024

Turvallisuusalan, työhyvinvoinnin ja henkilöstöhallinnon ammattilaiset kokoontuivat Tampereen Messu- ja Urheilukeskukseen 10.–12.9.2024. Pohjoismaiden laajin turvallisuusalan messutapahtuma EuroSafety sekä monipuolinen työkyvyn ja työhyvinvoinnin messutapahtuma Työhyvinvointi kokosivat messuvieraat tärkeiden aiheiden äärelle. Samaan aikaan järjestettiin myös Elintarviketeollisuus- ja Logistiikka-messut, ja neljän tapahtuman kokonaisuudessa vieraili kaikkiaan 9 249 kävijää.

Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa syvennyttiin turvallisuuden ja työhyvinvoinnin ajankohtaisiin aiheisiin kolmepäiväisillä EuroSafety- ja Työhyvinvointi-messuilla. EuroSafety- ja Työhyvinvointi-messujen rinnalla järjestettiin myös kaksipäiväiset Elintarviketeollisuus- ja Logistiikka-messut. Neljän tapahtuman ammattimessukokonaisuus keräsi saman katon alle yhteensä 9 249 kävijää ja 323 näytteilleasettajaa. Kävijämäärä kasvoi 18 % vuodesta 2022, jolloin messut järjestettiin edellisen kerran.

”Messuilla on ollut hyvä tunnelma, runsas ohjelmakattaus ja mukavasti ihmisvilinää. Olemme erityisen tyytyväisiä kävijämäärän hienoon kasvuun, ja näistä lähtökohdista on hyvä alkaa kehittää tapahtumaa vuodelle 2026”, toteaa Tampereen Messujen projektipäällikkö Anne Saarinen.

Työturvallisuuden tulevaisuus esillä EuroSafety-messuilla

EuroSafety-messuilla esiteltiin turvallisuuden ja riskienhallinnan, suojavarusteiden sekä älyratkaisujen uusimmat innovaatiot. EuroSafetyn järjestäjäkumppani Suomen Työturvallisuuden Liitto ry (STYL) oli tyytyväinen tapahtumaan ja osastolla käytyihin vilkkaisiin keskusteluihin, joiden kautta voidaan edistää työturvallisuuden sanomaa koko toimialalla.

”Halusimme nostaa tällä kertaa messuilla esille hyvin istuvan hengityssuojaimen tärkeyttä, ja messuvieraat pääsivät testaamaan tätä ihan käytännössä. Tavoitimme ammattilaisten lisäksi torstain opiskelijapäivässä ilahduttavan paljon tulevaisuuden työntekijöitä. Nuoret ovat kiinnostuneita omasta terveydestään ja turvallisuudestaan, ja he voivat nostaa näitä tärkeitä teemoja esiin myös työpaikoilla”, kertoo STYL:n puheenjohtaja Hannele Nyholm.

Myös EuroSafety-messujen pääkumppanin Sievin näkökulmasta tapahtuma on ollut onnistunut. ”Väkeä on ollut liikkeellä mukavasti ja osastollamme on käynyt kuhina. On ollut ilahduttava huomata, että hankinnoista ja työsuojelusta vastaavia henkilöitä on ollut liikkeellä paljon”, kiittelee Sievin myyntipäällikkö Markku Heikkilä.

Työhyvinvointiaiheiset seminaarit kiinnostivat messukävijöitä

Työhyvinvointi-messuilla tutustuttiin työhyvinvointia edistäviin toimijoihin, tuotteisiin ja palveluihin. Messujen maksuttomat asiantuntijaseminaarit tarjosivat messuvieraille käytännön eväitä työkyvyn ylläpitämiseen. Messujen seminaarikumppanit Työterveyslaitos ja Sitomo olivat erityisen tyytyväisiä seminaaripäiviinsä.

”Työhyvinvointiaiheiset seminaarit kiinnostivat selvästi messuvieraita yli ammattirajojen. Jaksaminen on tärkeä keskustelunaihe tämän päivän työelämässä. Erityisesti Mielenterveyden työkalupakki herätti paljon keskustelua, sillä sen kautta voidaan tarjota käytännön työkaluja mielen hyvinvointia tukevan työkulttuurin rakentamiseen”, kertoo Työterveyslaitoksen koordinaattori Kati Oksjoki.

Työhyvinvointi-messuilla keskusteltiin paljon myös monimuotoisuudesta työelämässä. Torstaina ohjelmalavan katsomo oli ääriään myöden täynnä, kun lavalla nähtiin sisaruspari Sointu Borg ja Topi Borg innostamassa yleisöä arjen rohkeisiin päätöksiin ja rohkeampaan rekrytointiin.

EuroSafety- ja Työhyvinvointi-messut järjestetään seuraavan kerran syyskuussa 2026 Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa.

Lisätietoja:

EuroSafety-messut: www.eurosafety.fi
Työhyvinvointi-messut: www.tyohyvinvointimessut.fi

Yhteystiedot:

Saka Paavolainen
markkinointi- ja viestintäpäällikkö
saka.paavolainen@tampereenmessut.fi

Anne Saarinen
projektipäällikkö
anne.saarinen@tampereenmessut.fi

Tampereen Messut luo merkityksellisiä messukohtaamisia tuomalla yhteen ihmiset, ideat ja unohtumattomat elämykset. Rakennamme tapahtumiemme avulla vastuullista ja merkityksellistä kohtaamispaikkaa niin yritysten kuin kuluttajien yhteisöille.